24 August 2010

Moist Chocolate Cake

yippppiieeeeeeee!!! sayee berjaya buat kek pada sabtu lepas. entry agak2 sudah basi. maaflah, tak sempat nak update blog ni. hehehe.

sayee sgt ske sbb kek sayee jadi. sbnrnye, sayee memang tak penah buat kek coklat sendirian. penah tahun lepas, sayee tolong kakak sepupu buat kek coklat. masa tu dia pun 1st time buat. bila tgk bancuhan dia sangat cair, memandai2 aje sayee suh dia tambah tepung. maka, kek coklat KERAS dia dengan bangga dapat disiapkan. sian dia, masa tu 1st time dia raya umah her MIL. sayee g jahanamkan sumthing yang dia cuba nak impresskan MIL dia. jahat sungguh sayee. hahahhaa.

back to main topic. abg abdul dan sayee dah plan nak balik berbuka puasa di umah gelanggi pada weekend lepas. sayee yang tidak bekerja pada hari sabtu, teringin nak bawak balik sumthing ke umah PIL. jadi, sayee pilih untuk buat moist chocolate cake. resipi dari Masliza Hussin ni dah lama sayee mintak. tapi belom ada kesempatan nak buat. maka, sabtu lepas sayee pun memperkotak-katikkan dapur sepakat-membawa-berkat dan berjaya menghasilkan Moist Chocolate Cake yang sungguh yummyyyyy!!!

sayee kongsikan resipi nya ye.

bahan-bahan:-

2 cawan susu pekat,
2 cawan gula
4 biji telur
2 cawan minyak
3 cawan tepung gandum
2 cawan serbuk koko
1 sb soda bikarbonat
1 sb esen vanila
2 cawan air panas

cara-cara:-

gaulkan susu pekat + gula
masukkan minyak, gaul lagi.
masukkan telur one by one
masukkan soda bikarbonat + esen vanila. gaul.
masukkan tepung gandum + serbuk koko. gaul lagi.
last skali, masuk air panas. gaul sampai puas hati.

then, bakar 180°C selama 45 minit.

untuk topping, cairkan coklat masakan dengan susu cair.


sayee dah agak lambat untuk buat topping di umah sepakat-membawa-berkat. jadi, sayee bawak saje yang belom ready dimakan. sampai kat gelanggi, baru sayee buat topping. lepas waktu berbuka ari ahad tu, seme orang dah bahagikan untuk bahagian masing-masing. maka, tinggal sket sajee yang sempat sayee selamatkan untuk di ambil gambar. mari kita lihatttt.

kabur plak. cuba lagi skali.


see, dah dok dlm polistrin. untuk dibawa pulang!!


~~oh ya, my FIL prepare bahan2 nak buat tomyam bila dengan menantu dia ni nak balik. ahad tu, sayee masak tomyam khas untuk FIL. ske betol tgk dia hirup tomyam dengan penuh berselera. dia siap pesan, tanak orang lain yang masak. nak menantu yang ni jugak masak. hehehehe. wajib lah sayee bangga!!! weeehuuuuu!!!





2 comments:

  1. sah kena g kuantan ni...macam2.
    tom yam-faveret saya
    choc moist-pun faveret saya
    sebelum2 ni pun...banyak faveret saya...

    wah.nak ajak ena g umah akak ni..:D

    ReplyDelete
  2. u r most welcome my dear.. meh laaa dtg mkn.. tapi kalau tak sedap jgn marah ek.. ;) ehehhehe...

    ReplyDelete

LUAHKAN RASA ANDA DISINI

Related Posts with Thumbnails

ads