05 February 2016

Precious Moments with Kids

saya pernah baca tapi tak ingat di mana, kita sebagai ibu bapa hanya diberi peluang sekali sahaja untuk melihat anak-anak membesar. dan anak-anak pula sangat pantas membesar. terasa baru semalam melahirkan, hari ini dah bijak dan petah berkata-kata. huuuuu T___T

tapi, sebagai ibu bekerja kita tak ada peluang untuk bersama dengan anak-anak sepanjang masa. waktu mereka berjaga lebih banyak dengan pengasuh/cikgu taska. waktu mereka tidur yang lebih banyak dengan ibu bapa. ditolak dengan waktu makan mandi dan perkara-perkara rutin yang lain, berapa jam saja tinggal untuk kita bertul-betul menumpukan perhatian dengan anak-anak. tak masuk lagi dengan waktu anak-anak meragam dan kita marah-marah. aduhai sian anak-anak, kecil lagi dah buat pengorbanan besar macam ni. sedih lah T___T

tak banyak pun kenangan gembira yang mereka simpan agaknya kan. saya perasan, bila saya dan abg abdul bawak anak-anak buat aktiviti yang jarang-jarang dapat, mmg terserlah kegembiraan terpancar kat wajah solleh dan siddiq. kadang tu aktiviti kejap-kejap saja pun. kita sendiri pun belum puas, inikan mereka. kan?
layan anak-anak bagi makan kat kucing je aktiviti hari ini

mandi kolam di jerantut.

di teluk chempedak, malam minggu mmg meriah kat situ.

teman solleh main basikal je. di koridor kedai je.


haaaa, yang ini feveret anak-anak. naik motor! tapi bole bawak dekat-dekat saje lah. risau jugak perkara yang tak diingini.

5 je yang dapat dikongsi? aduhai, sedih betul anak-anak saya ye. ada juga beberapa perkara yang dibuat bersama-sama, anak-anak gembira, ibu bapa gembira. tapi gambar-gambar takde. harapnya mereka ingat la memori itu.

anak-anak saya ni, sangat rajin dan minat ke dapur. suka tolong sata kat dapur. banyaaaaak kali saya bagi mereka buat kerja-kerja. penah bagi solleh letak kismim atas puding roti. penah bagi mereka tabur filling atas pizza. basuh pinggan, selalu sangat. keluarkan/masukkan kain baju dari dryer pun selalu sangat. vacum rumah pun minat jugak. saya harap perkara-perkara ni biarlah mereka rajin sampai bila-bila. jangan dah besar nnti, mak suruh korang tak nak buat. siap lah! hahahaha. dan paling penting, biarlah mereka gembira walaupun buat kerja-kerja rumah je. biarlah mereka ingat memori ni simpan sebagai memori yang gembira, bukan memori penat sahaja. 

dear solleh dan siddiq,
mak sayang awak dan awak tau!

till then, babaiiii.






No comments:

Post a Comment

LUAHKAN RASA ANDA DISINI

Related Posts with Thumbnails

ads