04 February 2016

Dialog anak beranak

situasi baru jemput anak2 dari taska

mak: solleh sayang adik siddiq tak?
solleh: sayang! 
mak: solleh nak lagi tak adik? ;)
solleh: nak! nak yang sama macam adik siddiq.
mak: hah? nak adik lelaki jugak lah?
solleh: ye, aleh nak adik lagi. banyak2. nak yang sama macam adik siddiq ni. (siddiq tgh menyusu sama tu, sambil tepuk2 dada dia. dia tau la tu org tgh cakap pasal dia)
mak: solleh tanak adik perempuan ke?
solleh: tanak, aleh nak kawan ngn lelaki je, sbb aleh kan lelaki. macam abah macam siddiq. aleh kawan la sebab lelaki.
mak: yelahhhhh! siddiq, nak adik tak?
siddiq: (tgh nyusu lagi maka dia angguk je)
mak: nak lelaki ke perempuan?
siddiq: UAN! 
 
hahahhaha, saya tak tau la siddiq tu memandai jawab uan tu sbb uan dok kat penghujung soalan. atau dia betul-betul dah tau beza lelaki ke perempuan. baru teringat, kami tak pernah menyoal dia tentang lelaki dan perempuan. harus praktis kan ni, lepas tu baru bole tanya semula dia nak adik lelaki atau perempuan. ;)

situasi suami isteri minum pagi di rumah. jam menunjukkan pukul 550 pagi. (saje mention waktu, nak bgtau kami suami isteri mmg bangun awal hahahhaa)

suami: abg rasa kita kena mkn supplement lah. 
isteri: kenapa pulak?
suami: sbb banyak sangat tdo.
isteri: hahahha, tu abg lah. kuat tdo. syg kejut-kejut berkali baru bangun.
suami: eleh, syg pun sama.
isteri: ape pulak, syg hari2 bgn kul 3 ye. (hidung sengaja ditinggikan nak bangga)
suami: yeke? syg buat apa bgn kul 3 hari2?
isteri: macam-macam la kena buat. 
suami: XXXXXXXXXX (mungkin bebel dalam hati terus bangun ke sinki basuh cawan)

hahahahaha. sebenarnya pada hari kejadian mmg saya bangun kul 3, lepas solat isyak terus ke dapur basuh pinggan mangkuk dan kemas-kemas dapur. lepas tu basuh botol anak-anak. tgh nak bilas botol, siddiq bangun plak nak nyusu. masa tu kul 5. awal lagi nak suruh dia terus bangun. maka, saya pun mengulit la dia nak suruh lena semula. dengan saya sekali terlena. jaga dah kul 6. tgk2 abg abdul dah siap. terus keluar buat air dan minum bersama abg abdul. masa tu la dia mula bercakap pasal supplement tu. saya tak nak lah mengaku yg saya pun kuat tdo kan. sbb tu jawab hari2 bgn kul 3 pagi. HAHAHA. padahal, 2 malam sebelum tu berturut-turut saya bangun dengan alarm 530. turun dari katil pun dekat kul 6 dah. TAPI selain dari yg 2 malam tu, mmg bole dikatakan saya akan automatik terjaga sendiri kul 3 pagi terus bangun. masa tu lah nak belek tepon tanpa gangguan, nak siapkan kerja rumah, lipat baju ke, minum kopi ke, me-time ke. tapi tak pernah saya kejut abg abdul. ye lah, saya tidurkan anak kul 830-900 camtu, terus lena. abg abdul tidur lagi lewat dari saya.

saya pernah baca sesuatu tulisan tentang kerja rumah. bila kerja-kerja rutin dapat disiapkan dengan sempurna, cthnya, baju berlipat tersedia di almari suami bole terus pilih dan ambil je, pinggan cawan bersih tersedia di kabinet, hidangan di dapur dah siap atas meja suami bole terus ceduk dan suap je, rumah bersih berkilat suami bole duduk tgk tv dengan selesa, anak-anak terjaga bab mandi makan tidur semua tak merengek, sabun mandi ubat gigi dalam bilik mandi tak pernah takde sentiasa ditukar baru bila perlu. SUAMI TAKKAN PUJI PUN, "eh sayang, bila masa syg buat semua ni? semua keperluan keluarga lengkap je." tapi bila semua contoh-contoh kat atas ni tak disiapkan dengan sempurna, suami akan komplen je kan. isteri pemalas lah, tak pandai jaga rumahtangga lah, macam-macam lah. sekadar berkongsi apa yang saya pernah baca. bukan berlaku pada saya ye. ahakss..

till next time. bye.



No comments:

Post a Comment

LUAHKAN RASA ANDA DISINI

Related Posts with Thumbnails

ads