05 March 2015

queen of frozen

tajuk mmg tak menahan sungguh. queen sangat kan.

sebenarnye sayee nak citer tips mengelakkan pembaziran makanan di rumah yang sayee amalkan semenjak dua menjak ni. asal usul idea ni sayee dapat di sebuah rumah kenduri yang sayee tak dapat recall di mane dan bile. tapi lamaaa dlu dah masa sayee baru2 kawen. yang sayee ingat lauk kenduri tu ialah gulai kambing. sayee ckp kat tuan rumah gulai tu sangat sedap. dia suh bawak balik, sayee ckp nanti membazir je. sbb penghuni rumah 2org je. takut tak abis dan terbuang sahaja. dia bgtau, buh dalam freezer pastu bile2 nak mkn perangat je lah.

ok, sungguh sayee tak penah tau tentang lauk dah masak bole tahan sebegitu lama bile dibekukan. sejak itu, sayee mmg selalu masak dan bekukan lauk tak abis. bile sayee stop memasak beberapa ketika dahulu sbb pjj dengan abg abdul, dalam freezer cuma ada susu badan sahaja. dan ada lah beberapa ketul nugget dan beberapa helai fries. itu sahaja.

bila solleh start mkn solid, sayee bekukan food solleh sahaja. sejak ada siddiq, sayee mmg perlukan dan dambakan apa sahaja tips utk menyiapkan meals solleh dalam keadaan pantas cuma guna microwave sahaja. maka, frozen food lah jawapannya. tapi takkan lah sayee nak bagi semua yang instant sahaja. byk bahan pengawet dan msg bagai kan.

ting! idea datang...

masak dalam kuantiti yang banyak dan freeze kan extra portion. kebiasaannya sayee masak weekdays lah. bgn awal pagi, sebab nak prepare bekal ebm siddiq, nak basuh botol2 dan pam segala, dan sambil tu masak lah meals tuk bekal org2 dewasa ni. solleh pun dah mkn mknn org dewasa tapi yang tak pedas lah. mcm kari yg kurang cili blend tu bole je dia makan. bile weekends, sayee cuma pilih je yg mane nak di kelenting kan dalam microwave utk anakanda abdullah solleh. sayee mmg portion kan siap2 kecik2 je. cepat sket defrost dan hangat. yeay me!

sbb tu dalam IG sayee ada kata membeli preloved deep freezer adalah pelaburan yang sangat bijak. susu siddiq mmg tak menggangu freezer kecik tu. dan siap bole tumpang frozen food lagi kat dalam deep freezer. tapi sayee pastikan yang kurang berbau lah. mcm yogurt (dah dibekukan) ke, nugget ke, nasi (dah dibekukan) ke. iye, sayee juga bekukan nasi leftover. sebutir nasi pun tak membazir di rumah sayee insyaAllah.





No comments:

Post a Comment

LUAHKAN RASA ANDA DISINI

Related Posts with Thumbnails

ads