Showing posts with label Aina Qaisara. Show all posts
Showing posts with label Aina Qaisara. Show all posts

17 May 2013

kesah di bulan dis 2012

sayee nak kembali aktif berblogging..so nak share smula kesah lama2 dlu yang sayee lom share kan dalam blog ini... tapi mungkin tak dapat nak ingat semua ler.. mane yang penting2 je la bole ingat.. hehhe..

++ bulan 12 tu kami botakkan solleh lagi. sebab rambut dia jenis panjang tapi tak lebat. smpi dah masuk telinga. dia pulak jenis kuat berpeluh. masyam kepala dia. pastu tak lama lpas tu dia demam batuk. sian dia. tapi tak perlu antibiotik pun. demam biase je. teething rasenye masa tu.

++ sayee ada bawak solleh g pekan tgk anak kak yati. bersalin bulan 9 tapi bulan 12 baru sayee g tgk. haish..
 

 
++ mengepam masih seperti biasa.. tapi hasil tuaian ada la pasang dan surut nye.. hmmm... tapi alhamdulillah masih ada rezeki solleh nak minum susu mak dia..
 

++ solleh giat belajar memanjat masa ni.. tapi belom merangkak.. mmg dia pandai menapak sambil berpaut pada kusi/org dlu baru pandai merangkak. hehehe.. takpe syg, take ur time..
 

++ masih makan bubur wpun dah ada gigi. sbb kalau masak bubur senang seme ada. karbo protein sayur. seme lah.. tapi sayee blend kasar je.. sbb dia ske blajar mengunyah..
 


++ g klinik masa 8mo. tdo ternganga. hahahhha
 

 
++ masa ni solleh dah pandai mogok tanak dok kat carrier (cum car seat) kalau dia berjaga. so, sayee pun usha car seat baru utk gantikan carrier yang dia pakai tu. sbb carrier tu takleh pandang ke depan. n carrier tu tak tinggi tak leh tengok ke tingkap.


++ 15 dis sayee tamat kontrak keje. sebelom sambung sayee kena cooling period dlu sebulan. maka, sayee unpaid leave la sebulan. oleh kerana abg abdul keje kat jengka, maka sayee dan solleh pun terkedek2 la balik ke jengka utk sebulan ni. tu gambar ternganga tgh teman mak dia kemas bakul brg2 dia la. stokin pink?? opsss..itu recycle kakak nena punye.. hehehe
 

++ ini gambar tdo kat playpan kakak nena kat jengka. baby cot tinggal kat umah kuantan. solleh mmg tdo sendiri. mak dia train tdo sndiri sejak dia jatuh katil masa bulan 11 dlu. sejak tu terus tak tdo atas katil ngn mak abah dah. sedih dgr anak nangis sbb jatuh katil.
 



 ++ koleksi gambar solleh di jengka dan gelanggi. hehehe.


++ abah sayee masuk wad ujung bulan 12 tu. sebab apendix. dah ada 4 org anak besar2 dan 2 org cucu dah, baru 1st time masuk wad. hebat betul abah sayee ni. hehehhe.



++ adik sayee yang no 3 tu ada balik cuti krismas. solleh dapat baju ini. hehehe. muat2 je dgn dia. pandai pokde pilih.



09 October 2012

anak mak~bonda

dah lama tak citer pasal anak sulong sayee ni. aina qaisara la. sape lagi. solleh anak no satu. anak sulong sayee aina qaisara. hehehe. complicated? takde lah..

aina dah nak masuk 21bulan x lama lagi. mcm2 perkataan dah dia pandai ckp. panggil wan pass, aki pass, abah dah lama pass, mummy jadi ammi, baby pun dah pass, solleh jadi ayehh. hehehe.

bole ckp;

nak itutttt..
nak airr..
nak mandi camne tah dia sebut.. tak reti nk eja pelat dia tu.. hehe.
nak nasyik pandai..
kalau dah bubu dia bgtau dia yakkk.
kalau nk keluar bilik pun dah pandai ckp nak kuarr.

latest; dah pandai panggil MAK. sayee lah tu. sejak ada solleh sayee pun tukar la bonda jadi mak. senang, xyah tukar2 nk ckp ngn solleh n aina nnti2.

masa awal2 nk ajar dia panggil mak tu, kelako sgt. sayee tunjuk kat seme org, seme dia kenal n leh sebut nama. bile sayee tanye mane MAK, dia tatau. sayee pun tunjuk la sayee ni MAK. lepas tu sayee tanye semula mane MAK. dia bole tunjuk kat diri dia plak. abis seme org gelakkk. 

hahahha..

hmmm. aina dah pandai pilih lagu. kalau bukak youtube, dia nnti pilih lagu siti n hafiz tu. mutiara hati ek? yg lagu tema adam dan hawa tu. mummy dia la punye pasal, slalu dok tgk citer cinta tu. dia pun naik hafal dah kot. lagi satu dia ske lagu kuatkan radio. ada video dia joget lagu tu, comel betul budak tu.

aina sangat sayang kat adik solleh dia. kalau nmpk sayee je mesti dia panggil "babyyyyy", siap ada intonasi dia sendiri. manja betul cara dia panggil tu. kalau adik tarik rambut dia, dia tahan je. sambil jerit "ambuttt..ambuttt.." hhihihihi.. baikkan kakak nena???

solleh dah panggil. lain kali plak sambung citer. 

daaaaaaaa...


02 August 2012

tak serupa tapi masih sama


aina qaisara 6 bulan
sehari sebelum ramadhan 2011

abdullah solleh 3 bulan
seminggu sebelum ramadhan 2012


dlu sebelum abdullah solleh ada, sayee ajar aina panggil sayee bonda kan. tapi skang bila solleh dah ada, solleh panggil sayee mak, solleh panggil kakak sayee pun mummy. maka, sayee tukar suh aina panggil sayee mak jugak.

ape2 pun, sayee sayang seme anak2 sayee. sayang sangat sangat sangat. ku bernafas kerna mu aina qaisara, abdullah solleh. mmuahhh...



13 January 2012

siapa terkutip cili dan suap ke mulut, dia la terasa pedasnyaaaa....

tu lah akibatnye kuat sgt mengutip. pantang jmpa ape2 atas lantai, mesti nak kutip masuk ke mulut. tu la aina qaisara.

di satu pagi yg hening, (bonda tak berada di tempat kejadian, aki yg ulang citer ni) masa seme org tgh sebok minum pagi kat dapur, aina jalan terkedek2 pegi main kat area sinki. terjumpa la lada atas lantai. terus masuk mulut, sebelom org lain nmpk dan rampas. tibe2 aina meraung sekuat hati. sebab kepedasan la. smpi meleleh air liur. pedas sangat la tu. tak reti nk ckp lg dah pandai sgt nk makan lada. dipujuk2 dengan mummy, offer tek pun tanak. bg air dia minum bykkkkk. tp pedas tak hilang jugak. aki bawak pujuk2 g jalan ke luar, lama2 baru ilang pedas. baru la benti nangis.

lawak pun ada. kesian pun ada. tp tak serik tu. masih lagi kuat mengutip dan suap ke mulut. kalau budak yg guna pacifier agaknye kurang sket aktiviti mengutip ni kan. tapi aina langsung tak pandang pacifier.

lepas kejadian pedas tu terjadi, aina pandai ajuk org pedas. nti la bila2 kalau ada kesempatan sayee amik video dia ajuk org pedas. dia buat bunyi 'sssssss ssssss' sambil terjelir2 lidah. konon pedas sgt la gtu. hhahahha.


11 January 2012

sekejap je rasenyee

ape yg sekejap? hehehe.. satu, kejap je rase pejam celik pejam celik, aina nak mencecah setahun dah next monday. dua, kejap je rase sayee dah masuk 3rd trimester arini.

kesah aina;

1. sangat pandai gelak terbahak2. yang ini betul2 meniru perangai bonda. gelak kuat takde kontrol2. hak hak hak. kalau sayee saje2 buat tergelak hak hak hak, dia nnti ikut jugak. agaknye tak lama lagi bila dengar aki dia gelak dengan kawan2, mesti dia tolong ajuk semula. tunggu la sket lagi. eekekke.

2. selera makan semakin mancanak2. dia paling ske mkn nasi dengan ikan goreng + kuah lemak putih. her fav..! lagi satu, dia takleh tgk org lain mkn. mesti dia ngecek mintak sket. dia sangat kuat minum air jarang. mummy dia beli botol yg ada straw tu, sehari bole abis sebotol penuh. kadang2 balik umah kena refill lg. ini adalah serious. bersungguh dia sedut.

3. sangat tak ske dok umah. kalau hari ahad, mesti dia ske merengek sbb mummy abah tak keje. maka, kena la bg dia main kat luar umah bila dah petang. kalau jalan2 kat luar umah, mesti dia tlg kutip sampah. dia ske sangat mengutip, pastu masuk mulut. penah tu sayee marah dia kutip pasir, sayee pukul tgn dia. dia pandang je sayee. pastu kutip lg, sayee pukul lg. pastu dia buat muka gedix, terus sayee gelak. geram betol!!

4. ini part best. dia ske kalau wan dia call sayee buat loudspeaker. pastu sayee pun layan2 dia ckp. bila sayee ckp, "aina, sayang bonda". dia nnti cium screen tepon wan dia. suweeeeeet sgt. kalau sayee kata, "bye aina". dia nnti bye2 kat tepon tu. sambil mulut riuh2. comel sangat kan...

5. dia semakin kurang tdo. tapi kalau bawak masuk kete, confirm dia tdo lenaaaaaaa.

6. aina sangat ske makan limau. skang kan musim raya cina. kalau air limau meleleh kat tgn dia pun dia jilat. takut rugi kot. lg satu, dia ske mkn pisang. sangat ske..!

ok, ni antara gambar terbaru aina..

tokey kecik kedai moto ye.

posing mcm nak berjoget

dalam mulut penuh dengan cekodok labu.

kesah bonda aina mencecah 3rd trimester;

~ masih makan iberet folic.

~ masih makan calcium, vitC dan omega shaklee, tapi dah lama tak minum soy protein shaklee tu. sbb semakin kerap mengamalkan "vitamin nescafe, kopi dan teh". haish...

~ masih bole pakai baju muslimah yang sayee pakai sebelom pregnant dlu. setakat ni belom beli baju pregnant pun. yg along kasi pinjam pun x pakai lagi. cuma suar la tak leh pakai yg biasa dah.

~ baby ni menendang ikut time. kalau dlu, lepas sayee makan mesti dia menendang. ataupun time sayee nak berehat mesti dia menendang. tapi skang, sayee perasan dia tendang setiap 2jam. contoh, dia tendang kul 6 pagi. nti kul 7 sayee bfast, dia tak tendang dah. kang kul 8 baru dia tendang. hehehe. cute!

~ masih belom scan jantina baby. scan 3d 4d pun belom. insyaAllah next 2 weeks kot. sayee ada apmnt dengan Dr Su.

~ kaki dah mula bengkak. stretch mark pun dah menampakkan dirinye. opsss. takpe, bio-oil kan ada...

~ bila petang, dah abis tenaga. mmg flat. tapi sayee tanak biasekan diri dengan tdo pas balik keje. maka, sayee basuh baju di petang hari.

ok, itu saje yg bole diciterkan. lain kali sambung. daaaaaa.



21 December 2011

update aina..

1. aina dah bole berjalan masa umur 9m2w. masa tu kalau nak cepat dia merangkak jugak. tapi dia mmg rajin praktis jalan masa ni. terkangkang2. dengan tangan skali terkangkang. sbb nk seimbangkan badan. mmg comel dia masa tu. masa 10 bln bole dikatakan langsung tak merangkak dah. dekat2 nak masuk 11 bulan tu, bole kata mcm dah berlari je. mungkin sebab badan dia ringan je dan kaki dia plak tegap.

2. berat masa 8 bulan = 7.0kg je, 10 bulan = 7.3kg je. dalam 2 bulan naik 300g je. mungkin sebab dia kena demam campak masa 9 bulan tu. mkn pun x selera sgt. berat dia turun masa demam tu agaknye. lama sungguh dia demam, hampir sebulan jugak ar. sedey tgk dia mkn tak selera sbb dia mmg jenis kuat mkn. masa timbang 11 bulan tu pun naik 200g je. total skang = 7.5kg. tapi Dr kata lom turun dari graf, kira ok lg la.

3. aina bole berjoget bila dengar lagu. 1st time sayee tgk dia joget masa dengar lagu stacy kat tv. dia dok depan tv, tibe2 dia joget. henjut2, goyang2. lucu. terbahak2 sayee gelak. bila sayee gelak dia terus duduk, tapi masa duduk pun sambung joget lg. hahaha.

4. masih lagi takut dengar orang terbersin. dia ingt org marah dia agaknye. bila dgr bersin je, mesti dia lari kat mummy dia.

5. gigi plak, dah 4 batang. mula2 tumbuh gigi bawah 2 batang. masa tu dia kat jengka. bila balik taiping umah opah dia, tumbuh lg 2 batang. kalau suap pisang taknak dah kita cubitkan, nak gigit sendiri. kalau bagi mkn biskut rangup pun, bole dengar bunyi gigi dia gigit biskut tu. hebattttt.

6. makin pandai bermanja dengan aki n wan dia. kalau nmpk aki, terus nangis nak mintak dukung. mengade! kalau ada aki n wan, takyah harap la nak ngn org lain.

7. dah paham bila mummy tanye nak 'tek', dia terus datang kat mummy n baring atas riba. aritu wan dia bg plastik suh buang dalam tong sampah, dia bole paham. sebelum tu wan tunjuk skali je. kutip plastik atas lantai, buang dalam tong. pastu dia ikut.

8. rambut depan dah panjang. wan dah penah trim skali. skang dah panjang semula hampir nak masuk mata. tapi rambut belakang tak panjang sgt lg. tgk dr belakang cam rambut lelaki.

9. kalau kita ckp "aina, meh sayang bonda". dia nnti dtg dekat, letak hidung kat pipi kita. comellllll sgt.

10. dia dah kenal mummy n abah dia. aritu masa g umah ammarQ, dia jeles bila mummy atau abah dia riba ammarQ. tapi bila sayee riba ammarQ, dia rilek je.

11. bole ckp "nanak" bila dia taknak sesuatu.

12. masih fully bfeed. kalau bg susu dalam botol, dia tanak. kalau letak ribena dalam botol, bersungguh dia minum.

13. dia dah pandai minum pakai straw. tapi tak ingat masa tu umur dia brape. skang ni kalau minum air masak, mummy dia kasi dalam botol yg ada straw tu. again, comellllll sangat anak bonda tu.



04 November 2011

tayang gambar aina comel


masa tak amik gambar, sengeh sgt. dah nak amik gambar, masam mencatuk.


dah sebok nak main pulak.






~~lama sket x jmpa budak mata bulat ni, mesti rindu terlampau. haish, parah dah bonda ni.


06 October 2011

kesah anak bonda



dah lama tak pot pet pasal tuan puteri ni kan. asyik dok citer pasal adik dia inside my womb aje.

1. dia dah semakin lasak sejak pandai merangkak, memanjat etc. panjat tangga pun dah lepas dah.



2. masa bulan puasa aritu, dah penah jatuh katil (tak ingat sayee penah citer tak).

3. berat dia 7kg masa timbang 8 bulan. yeyyyyy.

++ gambar masa baru lepas timbang ++

4. makan bubur 3 kali sehari. dah pandai mkn snack plak skang ni. kadang2 biskut farley tu. kadang2 pisang. makan macam2 bende, tp sbb lasak sgt jadi berat badan tak naik sgt. pipi je nmpk boolat.

5. belom pandai tepuk amai-amai. tapi dah hebat wave gudbye. hehe. comel sangat dia wave, cam ala2 ratu. tapi kalau mknn dia abis pun dia wave jugak. isyarat abis dah kot.

6. ujung bulan lepas, jatuh walker smpai benjol dahi dan terguris kat hidung. tapi yang nangis lagi kuat ialah mummy dia. 
++ mlm selepas kejadian ++

7. sangat kurang tdo hari siang. sbb dia ikut mummy dia dok kat kedai moto, byk moto la nk panjat kan. kalau tdo, nnti tak cukup masa nak panjat sana sini. 

++ muka kelat kena paksa tdo ++

8. lepas dapat tau dia nak dapat adik, terus dia pandai duduk. hehe. comel sangat dia duduk.

++ sebelom pandai ++

++ sesudah pandai ++

9. kesah video kat atas tu. petang lepas balik keje, dia main ngn sudu. mummy dia rilek2 tggu masa nak suap bubur. tibe2 dia nangis main ngn sudu. kami ni teka la. agaknye dia nak mintak bubur tp tak reti. maka, dia pun nangis. masa suap bubur tu, hati tgh syahdu lg pasal dapat sudu tp tak dapat bubur lagi. hahaha. lawak btul anak bonda.

10. oh, dah dua tiga hari dia kena demam selsema. bawak g klinik, dapat ubat. kelmarin, masa suap bubur dia mkn dalam tdo. sbb ngntuk mkn ubat agaknye. bila mummy tak suap, dia marah. tp mata maintain pejam. dan bubur tetap abis semangkuk. hahaha.

ok, bonda dia tak ingat dah pencapaian dia. nnti kena tanya mummy balik semula. ok, tata.


05 September 2011

Buah Hati Bonda


++ bergambar di pagi raya. masa ni bonda sebok mkn ++

haish, sesuai sungguh warna baju ayahanda dengan anakanda qena nye itu kan. kulit je tak sama sgt. sbb qena tu extra putih ikut mummynye.

tp mata pulak xde yg putih, mata hitamnye besar sgt. aki kata budak terlancut cerdik mmg la mata hitamnye besar. hehee. moga aina jadi budak yg cerdik pandai nnti ye. leh jadi perdana menteri. amin.....



15 July 2011

Qena quick update

sape qena?

aina qaisara la. nama manja nye kadang2 jadi qena, kadang2 jadi nenanena. aki mmg wajib panggil YANG-KI *singkatan utk sayang-aki. wan plak bg nama BUThUK-WAN *singkatan utk busyuk-wan la. bonda plak elok sket la nama nye. MANJA-ONDE. ONDE tu singkatan utk bonda la, bukan kueh onde-onde ye. hikss..

abah dia jugak yang panggil lengkap aina qaisara. famili taiping dia panggil qaisyara rasenye. hehe. byk sungguh nama dia kan.

esok, dia cukup 6 bulan. tapi baru cecah 5 bulan arituh dia dah mkn. bubur nasi. smlm, dia g klinik. kena cucuk. tapi tak demam. dia timbang, naik 100g je. skang berat dia 6.5kg je. doktor suh bg dia mkn 3 kali sehari sbb risau berat dia naik sket sgt sedangkan dia dah start mkn kan.

so, skang ni, pagi2 dia mkn bubur nasi. tghari dia mkn biskut milna. ptg plak dia minum soy protein. yeayyy, anak bonda dah pandai minum dalam botol. bonda yg ske, sbb pasni kalau mummy g facial, bonda leh jaga aina. tanpa aina perlu berlapar. tapi mummy tu kena la rajin pam susu kan.

melaju, qena x pandai lagi. tapi dia sgt expert berguling. dah smpi ke tangga. sbb, dia tak pandai nak patah balik. berguling satu arah je. agaknye sbb tu berat tak naik kot. dia dah byk guna tenaga. hikss.

ok, tu je. lain kali plak sambung. tunggu mummy atau wan citer lagi..


18 June 2011

anak bonda dah 5 bulan laa !!

haiiiiii... dah lama bonda aina ni tak tunjuk gambar aina kan. khamis lepas dah genap 5 bulan umur anak bonda ni. makin boolat. dah 6.4kg. masa g klinik tu dia kena cucuk. sian dia demam.


ni beberapa hari sebelom cukup 5 bulan.

baju bunga-bunga ni, tok ibu yg belikan. cam cute sangat kot ni kan. hahahhaa. skang ni kan musim panas, elok sgt la pakai seksi gtu.

masa dalam kete, balik taiping.


baru lepas mandi, pakai baju bunga-bunga


alahaiii, siannye anak bonda ni demam.

sebelom ni cucuk, aina tak penah demam. kuat anak bonda ni. tapi kali ni, demam pulak. mummy dia dah lama tak makan vit C. tu pasal la kurang antibodi sket kot. dah la tak cukup vit C, kena cucuk plak. haishh demam, g la main jauh2. sian anak bonda yg boolat ni.



~~ni seme gambar mummy dia mms kan. blur sket. hehehe.




10 May 2011

update~2 weeks after tonsilectomy

hai all..

udah 4 hari takde entry langsung. movie review untuk Thor n Pantas dan Garang pon lom kuar. sbbnye, balik dr tgk Pantas dan Garang ari jumaat tu, kepala sayee sakit tidak terkata sakitnye. plan after movie pon seme hancur. keciwa abg abdul ku. dan, sakit kepala yg tidak terkata sakitnya itu ditambahkan lagi dengan high fever smpi 39.8 degree celcius. bole?

sabtu, sayee takleh bgn langsung. lepas subuh tumbang semula. kul 10 bgn, sbb abg abdul suh mkn sket. tu pun x abis. lost my appetite. pastu sayee sambung tdo, smpi kul 3. baru larat nak bgn mandi n solat. dasat kot kan?

lepas mandi, rase dah ok sket. sbb sejuk kepala agaknye. tapi bila rambut kering, start berdenyut semula. mmg sakit tak terkata lah. dah petang tu, start badan panas. suhu naik mendadak smpi 38.8 degree celcius. dan diiringi dengan tdo mlm yang menggigil tapi abg abdul tak bg pakai selimut. arghh geram!

ahad pagi, abg abdul ajak g klinik. tapi mak nak datang. lepas mak singgah sebelom g meeting tupperware, kitorang g klinik. sayee mintak doktor check blood pressure. takut tinggi sgt sbb tu sakit kepala. (teori sendiri). tapi doktor kata BP ok. dia bg ubat demam, antibiotik, ubat cair kahak & ubat utk kumur.

dan lagi, doktor ckp, kalau dah buang tonsil, kebarangkalian untuk kuman masuk ke paru2 adalah sangat tinggi. (pulak dah!). tapi masa dia dengar dgn stetoskop tu, katanya paru2 ok. sbb tu dia bg ubat kumur (matikan kuman kat luka tonsilectomy yg belom elok sepenuhnya).

lepas g klinik, sayee ikut mak g hostel adik. nak celebrate ari ibu dan ari jadi mak skali. (later, citer celebration plak). mlm tu, sayee menggigil lagi. isnin pagi pun demam lagi. tghari tu, mmg dah sangat amat panas. sejuk / kebah bila mkn ubat je. dan lagi, tulang2 kaki sayee seme nye sengal ok. rase nak baring je taknak buat ape2.

kul 5, sayee bgn nak asar. mcm xberapa sedar je masa tu. sbb kepala sangat sakit. lepas solat, sayee tak sedar ape2. tibe2 sedar, abg abdul dah balik keje. nak cabut telekung sayee. abg abdul bg mkn ubat demam lagi, pastu dah ok sket, kami g klinik again. doktor amik darah kiri kanan tgn. sbb belah kanan tanak kuar, dia cucuk belah kiri plak. masa tu sayee dah ok sket sbb baru pas mkn ubat demam kan. kami g makan, then balik umah. smpi umah, abg abdul bg minum 100+, buah oren, yogurt etc etc. pastu dia pasangkan hot belt kat kaki, sbb tulang sengal sangat. dan sayee tdo lebey kurang kul 11.

terjaga kul 2 pagi, suhu tinggi semula. kena jerlum ngn air sejuk, kena paksa mkn ubat demam. lepas tu berpeluh2, maka terpaksa mandi kul 3 pagi. bole?

dan skang, dah cukup 60 jam kot lebey kurang, sayee demam / kebah / demam / kebah. mungkin harini result darah kuar. smlm doktor suspek denggi. mintak2 la dijauhkan. sayee perlu sehat minggu ni utk ke wedding achikss yaya.

YA ALLAH YA TUHANKU, BERILAH KESIHATAN YANG BERPANJANGAN KEPADA 
ALIFAH AHMAD SABREY. 
AMIN...


btw, arini umur anak bonda dah 3 bulan 3 minggu 3 hari. dia dah pandai gelak terkekek2. tapi sayee belom berjaya nak amik video dia gelak. mandi 3 kali sehari dah. sbb panas sgt kan skang. dia dah pandai tunjuk perangai 'baik'. takleh mummy lmbt bg nyusu, nnti dia majuk. kalau majuk, terus tdo tanak nyusu. pastu kejap je jaga, sbb perut lapo la kot. bila dia bgn, kena terus bg nyusu, kalau tak dia majuk lagi. 'baik' kan anak bonda? hehehe.


Lilypie First Birthday tickers


Related Posts with Thumbnails

ads